Wednesday, August 29, 2012

opportunities.

we woke up
we took a deep breath
we took a slight view around
we moved our body comfortably
we done all that repeatedly everyday
for every time we woke up from a long or short sleep.

does we feel something about that?
been able to done something again and again
been able to once again be alive?
believe me
it's an opportunity

opportunity to re create something that we failed the last moment
opportunity to improve what we are lack of or at
opportunity to re achieved what we are missed yesterday
opportunity to speak things that we are not courageous enough to speak
opportunity to close the gap between us and god
including the opportunity to say 'i love you' to someone we love before its too late to say to.

does we should be grateful?
are we grateful enough?
Alhamdulillah





-FA-

Monday, June 18, 2012

kuasa veto.

pelik kan bile ayah kite xpenat bekerje untuk kite belajar
tapi kite cepat je penat nak belajar
pelik kan bile emak kite xpenat berdoa ubtuk kite senang faham
tapi kite cepat je penat nak usaha untuk fahamkan ape yang kite belajar
pernah fikir x kalau sebaliknye?
*intro*


ad org suruh sebut name dy dlm blog ni
wan nor syazwani
wanny husni
cntek orgnye
comel pule
untung si empunye
:)

sambil2 study,
tepon rumah
mami agkat
senang xyah nk suh panggil2 dh
bukan ape
rase cm malas je nk stat study
n study pn cm xmasuk je
so,
tpon r maminye
amek berkat kate org.
die bz skrg
mklumlah da bukak kdai makan
laku katenye
n tgh tggu anknye ni nk suh bsuh pinggan kt kdai
haha
ok
23hb nt

tau x slh stu keberkatan yg Allah bg kt dunie ni adlh doa seorg emak?
so,
td suh dy doa2 cket ank dy yg pmlasjdah ni bg rjen n sng masuk cket
haha
alhmdulillah
lancar skrg
dpt r jugk 4 bab
wow!
haha
tp betol..
kalau rase2 susah nk study ke ape kn,
col je mak kau
i"allah
doa emak straight tros kt Allah kalau nk tau

n pastuh smbg suh mami bg kt baba
sies,
ak xpena dpt ckp lbih 5mnit ngn bpk aku dlm tepon
or dkat uma pn
bpk ak jenis xtw nk ckp ape
slalu klaw dy yg tpon pn,
sminit pastuh tros bg maminye
ckp yg maminye yg nk ckp
pdhl ad stu mase tuh,
maminye tgh tdo
dy kjut maminye suh ckp ngn aku
haha

aku tau
dy sayang tp xtau nk tnjukkan
tp aku nmpk sumenye
keje lebih mase
lewat mlm
sntiase tnye pasl dwet
td pn tanye lg wlwpn br msukkn 2hr lpas
sntiase suh g msjid
sntiase kjut sbuh wlwpn ak da besa
(tp sush bgun)
sntiase tanye aku kua g mne n bile balek klau ak kua smpai lewat mlm
sntiase marah bile aku lambat je settlekan smething yg perlukn ak urgent
(lesen cnthnye.puiii)
byk kn?
mmg la kdg2 cm annoying
tp annoying sbb kite yg xmtang lg
xsedar ape yg dy nk tnjukkan kt kite
xsng nk buat ank oi

n td tbe2 dy ckp smething yg mcm klaka tp trsentuh
pas aku ucap slmt hr bapa kt dy td,
ak sje je ngadu bnde yg ak xpena ngadu kt dy
ak ngdu yg study mcm sush masuk n ak malas cket
n trus dy suh ak slawat byk2 tym nk study nt
n las skali yg klaka tp wt ak trase
"abg blaja la betol2 ea.abg je hrpn abah.esok nati akak2 kaw da kawen,laki dorg da amek dorg,kau je la yg abah nk hrpkn.kaw ad kuasa veto.ank lelaki slung."
haha
iyela baba..
i'allah
tau x kuase veto tu ape??
kuase untuk mnntukn ssuatu keputusan tnpa bntahan
haaaa
:P

paper meteor tggl 4 hr
kau tau x meteorologi pasal ape?
yg ad nota tuh bace
yg xde,
leh google sndiri
haha
:)




-FA-

Saturday, June 16, 2012

16 JUN 2012

tak boleh tidur.
berjage sepanjang malam
berfikir segale macam
banyak betul masalah sebenarnye

tapiAllah maha mengetahui
die tunjukkan jalan
die detikkan hati untuk ingat pesan baba
"kalau rase berat,bace fatihah banyak2 antre slpas solat sunat qabliah subuh n sembahyang subuh.n doa ap yang patut"
alhamdulillah,
tenang
walaupun badan ni xdapat cukup rehat.
:)

minggu exam,
juge minggu keinsafan.
minggu kesedaran.
saat ni la hamba-hamba manusia mula menyedari kerdilnye diri dalam lautan ilmu Allah yang sangat luas
same la
kejamnye kn?

cuti da nak dekat
tp hati nak makin jauh
harap sem ni lebih baek dr sem lepas.
amiin

duet banyak betul pakai
baru je masuk da rase xckup.
pelik kn?
mgkin tu nmenye penyakit harte
sayangkan dunie, harte.

ad sorg hambe Allah ni,
rilek je stiap kali datang rumah nk study or saje2 dtg,
mesti bwk buah tangan.
tembikai goreng pisang air tebu.
sume dy pena bawakkan utk ktorg.
sampaikan td lg dahsyat.
dy blanje 7 bji brger n sbotol besar air f&n strawberry
tp xpena pn dga dy mngadu pasal duit
hebat kn Allah?
makin kite buang harte ke jln dy,
makin byk yg dtg kt kite
harte tuh menggusarkan
pecaye?

sedar x sedar,
lg 4jam je nk exam
nk tdo ke xnk?
law tdo,
tkut trtutup lg pntu rzeki
xtdo,
takut ttutup pulak mate dlm dewan
haha

xpe la,
mgkin better bareng2 kot
rehatkn badan kate org
Assalamualaikum
:)




-FA-

Wednesday, December 7, 2011

puasa dan sabar

harini sangat bebal
mungkin sebagai ujian untuk melengkapkan puasa

oh,
alhamdulillah
dengan keizinan Allah,
aku dapat menyempurnakan puasa as-Syura
aku cuma berharap puasa itu akan diterima
amiin.

tapi tak semudah tuh
pagi ni tak seceria pagi - pagi yang lain
aku mengantuk dalam kelas
rasa serba tak kena dari pagi sampai petang
kecikkan hati si dia
kerja yang bertimbun
buka puasa yang tak kena
folder yang sarat dengan segala apa berkaitan teknologi maritim hilang.
malam yang suram dan tanpa senyuman

so,
apa hikmah puasa?

puasa melatih kita bersabar
bersabar dengan segala ujian
bersabar dengan setiap orang
bersabar untuk menghadapi saat - saat segala apa yang di buat serba tak kena
bersabar dengan tindakan orang lain terhadap kita
bersabar dengan segala benda yang kita rasakan tidak adil untuk kita
bersabar dengan segala apa yang kita hendak lakukan
bersabar dengan segala apa percakapan kita

ya Allah,
atas segala apa ujian yang kau berikan,
aku reda
namun aku pohon,
berikan aku kekuatan
berikan aku orang - orang yang boleh berikan aku kekuatan
berikan aku pertolonganmu
amiin.



-FA-

Wednesday, November 30, 2011

fact #1

"lelaki akan mencari sebanyak mungkin alasan untuk bersama dengan orang yang dia kehendaki, sayangi n ambil peduli."




untuk secebis senyuman.
walaupun kadang - kadang,
lelaki itu tak tahu pun apa tindakan yang perlu dilakukannya untuk dapatkan senyuman tu.




-FA-

Wednesday, November 23, 2011

keizinan

pernah hati bergolak
memikirkan
mengapa perlu kita berdoa sedangkan Allah sendiri berfirman bahawa :

"Tidak akan Aku ubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka"
(Ar - Ra'adu : 11)


tidak pernah rezeki aku dimurahkan sejurus selepas aku berdoa
tidak pernah aku jadi makin pandai sejurus selepas aku berdoa
tidak pernah setiap apa yang aku pohon aku dapat sejurus selepas aku berdoa
kalau akhirnya memang aku yang kena ubah sendiri,
lebih baik dari awal aku ubah sendiri
tak payah nak berdoa - doa

namun,
ampunkan aku ya Allah
ampunkan hamba-Mu yang hina ini
aku silap
aku lupa tentang konsep berdoa
konsep berdoa yang sebenarnya adalah untuk kita memohon keizinan Allah
dan mengharapkan pertolongan dari-Nya
agar dipermudahkan segala apa yang ingin kita lakukan
bukan semata - mata memohon 'pemberian' dari Allah
semata - mata mengharapkan Allah akan uruskan segala - galanya untuk kita

semuanya bergantung kepada keizinan Allah
keizinan itulah yang akan mengizinkan kau untuk murah rezeki
mungkin dengan cara menimbulkan peraaan berjimat cermat dalam diri
bebas dari hutang
bukankah itu juga murah rezeki?
keizinan itulah yang akan memudahkan kau fokus sewaktu belajar
cerdas dan faham dalam kelas
bukankah itu juga akan memungkinkan kepandaian?
keizinan itulah yang akan membuka jalan - jalan untuk kau mendapat sesuatu
dipermudahkan

bahkan,
keizinan itulah yang membuatkan hari bertukar malam dan siang semula
keizinan itulah yang menghidupkan kau setelah kau mati seketika sewaktu tidur
keizinan itulah yang mengizinkan aku menulis pada hari ini
keizinan itulah yang mendetikkan hati kau untuk membaca lukisan - lukisan ini
keizinan itulah yang membuatkan kau terus bernafas sampai ke detik ini

bila apa yang dihajati tidak diperolehi
jangan berputus asa dalam berdoa
setiap doa sebenarnya adalah makbul kecuali doa untuk kejahatan
ia nampak seperti tidak makbul kerana kita sendiri yang tidak ada usaha selepasnya
kita tak akan boleh pandai jika selepas berdoa, kita tinggalkan semua buku - buku
kita tak akan boleh jadi kaya jika selepas berdoa, kita duduk senang lenang - tidur
kita tak akan dapat sesuatu jika selepas berdoa, kita tidak usaha untuk mendapatkan apa yang kita mahu

berdoalah
dan faham konsep berdoa
Allah sayang hamba - hambanya yang merintih kepadanya
dan berusaha keras ke atas apa yang dirintihkannya
wallahua'lam




-FA-

Tuesday, November 1, 2011

diri sendiri

memang dalam hidup ini,
kita saling bergantungan satu sama lain
setiap apa yang kita rasa dan dapat,
semua ada kaitan antara kita
sedar atau tidak sedar

kita gembira sebab seseorang, keluarga, kawan - kawan ataupun orang lain
kita termotivasi sebab seseorang, keluarga, kawan - kawan ataupun orang lain
kita ketawa sebab seseorang, keluarga, kawan - kawan ataupun orang lain
kita sedih sebab seseorang, keluarga, kawan - kawan ataupun orang lain
sedangkan kita boleh berubah sebab seseorang, keluarga, kawan - kawan ataupun orang lain.

tapi suatu masa sebagai seorang lelaki terutamanya,
kita kena sedar.
akhirnya kita akan tetap berseorangan
kita akan berkait hanya dengan diri kita sendiri yang selalu kita endahkan
mati misalannya
ataupun bila kita ada di suatu tempat asing
tanpa orang - orang yang akan berikan kau segala rasa
berdua
hanya kau dan diri sendiri

dan sekaranglah kau mesti buat sesuatu
kau mesti fikirkan jalan yang terbaik
untuk hari itu
hari yang mungkin kadang - kadang kau tak pernah terfikir pun kau akan jadi macam tu

semuanya bermula dari hati
dari dalam diri kau sendiri
yang selama ini mengharapkan orang lain untuk kau dapat segala rasa yang kau nakkan
kau perlu kuatkan hati, peribadi dan jati diri kau sendiri
kau perlukan suatu aspirasi dari diri kau sendiri
aspirasi yang kau buat dengan diri kau sendiri
sesuatu yang boleh buat kau bertahan walaupun dengan diri kau sendiri
bukan bermaksud kau kecewa ataupun kau nak ketepikan orang lain
tapi untuk kebaikan kau sendiri
dan orang lain

kau mungkin tak ada aspirasi lagi dalam diri kau macam aku
mungkin kau perlu cari hobi
buat sesuatu yang boleh kau banggakan
yang boleh buatkan kau puas
belajar selok belok kehidupan yang tak akan pernah cukup
yang tak akan selalunya sama dengan apa yang orang lain pelajari
apa - apa sahaja
asalkan kau kurangkan kebergantungan kau terhadap orang lain

buatkan masa untuk kau dan diri kau
diri sendiri pun kau perlu jaga macam kau jaga orang - orang yang kau sayang
diri sendiri pun kau kena ambil berat macam kau ambil berat orang - orang yang kau sayang
diri sendiri pun nakkan masa dengan kau macam orang - orang yang kau sayang nakkan masa dengan kau
sebab dalam diri kau ada sedikit sebanyak jawapan yang kau nak saat yang lain tak tahu jawapan yang kau cari
percayalah diri kau
percayalah walupun sekali - sekala

tapi,
hargailah orang - orang yang kau sayang
sebab mereka lah yang bagi kau nikmat rasa semua rasa yang kau pernah rasa.
sebab merekalah yang buatkan kau gembira balik akhirnya nanti
walaupun mereka kecewakan kau
sebab bila kau terfikir balik satu hari nanti,
kau akan rindu setiap rasa tu.
sentiasalah maafkan mereka
mereka juga macam kau
kadang - kadang tersilap pilihan
kadang - kadang tersilap tindakan

untuk keluarga aku yang banyak bagi aku rasa, terima kasih
untuk kawan - kawan yang banyak bagi aku rasa, terima kasih
untuk orang - orang lain yang bayanak bagi aku rasa, terima kasih
untuk wannorsyazwani yang banyak bagi aku rasa, terima kasih
aku sayang semuanya
dan untuk diri aku sendiri yang selalu aku endahkan, mintak maaf.

mungkin lepas ni ucapan "jaga diri" akan lebih bermakna
aku janji

"sebaik - sebaik guru adalah pengalaman, sebaik - baik ciptaan adalah diri kita sendiri"






-FA-